Den nyoprettede modstandsgruppe Kommunistiske Partisaner forkortet til KoPa under ledelse af Eigil Larsen, gennemførte natten mellem den 6. og 7. november 1942 den første jernbanesabotage ved Espergærde, hvor et tysk godstog blev afsporet.
Eigil havde et indgående kendskab til området Helsingør og omegn valgte derfor, at det i første omgang skulle gå ud over et af tyskernes mange ammunitionstog på Kystbanen, en linieføring der går mellem København og Helsingør.
Eigil Larsen boede illegalt i stationsforstander Engelsens hus ved banelegemet i Nivå, derforvar Eigil Larsen godt bekendt med køreplaner og rutiner på Kystbanen. Han udså sig banestrækningens område i Egebæksvang Skov i Espergærde, ca.800 meter nord for Espergærde Station, som mål for den første aktion. På dette sted bevæger togene sig igennem en kurve og ved at frigøre og bøje en af skinnerne kunne man, via centrifugalkraften, få toget til at vælte. KoPa havde på dette tidspunkt endnu ikke sprængstoffer, så det skulle foregå med håndkraft.
Via Kristian Engelsen fik Eigil Larsen kontakt med tre partisympatiserende med den nødvendige fysiske styrke og det faglige håndelag. De påtog sig at tage sig af det praktiske. Efter et første mislykket forsøg den 31.august 1942 – som politiet opdagede – lykkedes aktionen den 6. november kl. 22.16. Kystbanen var blokeret i 2½ dag før end sporet igen kunne bruges. Aktionen vakte stor opstandelse, og det danske politi fik mistanke til Eigil Larsen og satte alt ind på at fange ham. Man fik dog hverken fat på Eigil Larsen eller de tre sabotører.